Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

dinsdag 5 september 2017

Een Delftsblauw klokje


In Juli werd mij gevraagd om nog een paar Delftsblauwe klokjes te maken. Ik had alle materialen in voorraad dus ik ben gelijk aan de slag gegaan.

Delftsblauw hoe is het eigenlijk ontstaan?
Delftsblauw  is een type aardewerk met blauwe decoratie dat in Delft werd en nog steeds wordt vervaardigd.  
In de 17 e eeuw bootste de Delftse pottenbakkers het exclusieve porselein uit de Chinese stad Jingdezhan na. Het product werd nagemaakt, verbeterd en aangepast aan de smaak van de Europeanen. Het Delftsblauw werd in korte tijd heel populair en beleefde een bloeiperiode van 1650-1750. Delftsblauw is trouwens zwart schilderwerk. Pas bij het bakken verandert dat  in het kenmerkende blauw
In Delft vindt je de Koninklijke Porceleyne Fles, de enigste fabriek die vanaf de 17 e continu in bedrijf is geweest. Buitenlanders kennen dit serviesgoed onder de naam Royal Delft. Je kunt de fabriek bezoeken, wat gretig door buitenlanders wordt gedaan. Als Nederlander stap je misschien wat minder enthousiast naar binnen om die wandborden te bekijken die bij je oma aan de muur hingen.
Door onze hobby krijgen we er toch weer waardering voor.......

Zoals de pottenbakkers uit Delft het namaakten van de Chinezen zo maken miniaturisten alles op schaal na. Ik ben blij te lezen dat wij, miniaturisten niet de enigste na-apers zijn!

En dit zijn de klokjes:

         

  
Zelf hou ik een klokje voor mijn strandhuisje die ik met een zeethema in ga richten. Een soort souvenirwinkeltje. Het Delftsblauwe klokje heeft een grootte van 27mm bij 27mm.

Je kunt de fabriek de Koninklijke Porceleyne Fles bezoeken in Delft. Je kunt de meester-schilders daar aan het werk zien en er is ook een tentoonstelling van modeontwerpster Tess van Zalinge die zich door het Delftsblauw liet inspireren.
Na het bezoek kun je ook nog een Keramiekroute volgen naar de Delftse binnenstad.

Misschien vindt je het leuk mijn " Delftsblauwe borden" nog een keer te bekijken die gemaakt en geschilderd zijn door Anja Knoop. Je vind ze hier

Lieve groet

Helma
 

7 opmerkingen:

  1. Ich finde Delfter Porzelan wunderschön.
    Ein kleiner Laden mit solchen Minis wäre eine schöne Idee

    LG Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leerzaam verhaal heb je erbij gezet Helma, leuk om te lezen. En je klokjes............ heel mooi

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om hier wat over de geschiedenis van Delfts Blauw te kunnen lezen, Helma, dankjewel. Jouw klokjes zijn prachtig geworden, ik had ze nog niet eerder hier gezien.
    Anja Knoop vond ik via jouw blog, het was toen haar laatste beurs, ze maakte prachtige servies zag ik.
    Het is inderdaad een leuk idee om deze klokjes te gebruiken in een miniatuur scene.
    Lieve groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helma, wat een leuk verhaal heb je erbij gezet van het Delfsblauw. Het is inderdaad altijd erg leuk om in ons miniatuurwerk wat Delfsblauw te verwerken, al vind ik het Chinese porselein ook wel erg mooi (zeker na mijn reis aan Thailand). Deze klokjes zullen net als de vorige keer gretig aftrek hebben op de a.s. beurzen.... Het is een aanwinst voor de miniatuurcollectie.

    en voor een evt. liefhebber......
    https://www.minidoor.nl/a-46865510/helena-s-miniatures/klokje-delfsblauw/

    BeantwoordenVerwijderen