Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

vrijdag 4 september 2015

Levensles


Van de week was ik op mijn hobbykamer en zag ineens een tekst van Etty  Hillesum liggen uit haar dagboek die ik vorig jaar had uitgeprint. Al lezend gingen mijn gedachten naar mijn besluit van 14 dagen geleden om mijn opleiding in een rustiger tempo te gaan volgen. Ja, die tekst ben ik gevolgd dacht ik nog en het voelt goed. Het gaat om deze tekst:

"Als je maar beluistert het eigen ritme wat er in je is en volgens dat ritme probeert te leven. De enigste zekerheid hoe je moet leven en wat je moet doen, kan toch alleen maar opstijgen uit die bronnen, die bij jezelf in de diepte borrelen"

En dit betekent voor mij dat er weer wat meer ruimte komt voor de miniaturen hobby. Vandaar dat ik op mijn hobbykamer was. Ik was breigaren aan het zoeken en heb deze twee weken een miniatuurkerstbal en een babyjasje gebreid. Beide items moeten nog wel afgewerkt worden.
Gisteravond had ik ineens zin om met mijn eerste eigen project verder te gaan: Het vensterbankhuisje

Een aantal jaar geleden heb ik dit huisje gezaagd en in elkaar gelijmd voor een project voor mijn vijftigste verjaardag. Het idee was om dit huisje in te richten met miniaturen die bij mijn leven passen. Ook had ik op mijn vijftigste verjaardag van verschillende mensen miniatuur cadeautjes voor dit huisje gekregen. Hierbij was het toen gebleven en het stond te wachten in mijn hobbykamer. Begin 2015 was het vensterbankhuisje al even uit het stof gehaald om het idee van het huisje iets te gaan veranderen.
De On Line Miniclub heeft dit jaar als project "een veranda maken" en ja bij het vensterbankhuisje zit een buitendeel. Ik wilde geen nieuw project opstarten dus ik heb een aanpassing gedaan aan het oude idee. Ik heb Atelier een op twaalf in Sliedrecht gevraagd om een grotere onderplaat en ik heb wat MDF op maat laten zagen voor een verhoging van het vensterbankhuisje. Het buitendeel wordt een veranda met een trapje naar een tuin, een strook van 4 cm. Aan de kamerzijde gebruik ik de 4 cm als uitbreiding van de kamer om alle miniaturen uit mijn leven een plekje te geven. Misschien nu nog wat onduidelijk maar in de loop van de tijd kunnen jullie dit gaan zien.
Nu eerst een foto hiervan:





Gisteravond heb ik mijn idee om de opstaande rand met steentjes te beplakken uitgeprobeerd en het idee vind ik geslaagd. Steentjespapier op een eierdoos plakken en dan netjes elk steentje uitknippen en plakken op de wand. Wel even een werk maar dan heb je ook iets moois




Zo krijg je toch reliëf in je steentjes. 


Lieve groet,

  Helma

9 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee, Helma! Ik ga je volgen hoor (maar dat doe ik al, haha).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig!!! Doe wat je hart zegt je te doen, dan komt het goed.
    Leuk idee, dat vensterbankhuisje. Die tuin wordt vast erg mooi!

    Lieve groet terug van Paula.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ese repentino deseo, hay que atenderle, seguro que sale de tu iny`terior creativo.me gusta el alfeizar.
    Un abrazo
    Maite

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helma, je hebt helemaal gelijk!! Hoe ouder je wordt, hoe wijzer (weet ik uit ervaring). Je gaat steeds meer naar je gevoel, je intuïtie en je aard leven. Prima !!
    Het vensterbankhuisje wordt heel leuk. Ik hou van die kleine objecten. Bij mij staan meerdere dingen in de vensterbank.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk project om het zo te combineren Helma. Fijn te zien dat door verandering van prioriteiten je ook de rust hebt gekregen om weer aan miniaturen te werken.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wanneer je je hart/gevoel volgt is dat meestal de juiste weg. Niet dat die altijd makkelijk is.....
    Fijn te lezen dat je toch ruimte hebt om weer met de miniatuurhobby bezig te gaan. ( volgens mij heb jij nog wel wat projecten) Het vensterbankhuisje wordt vast erg mooi, de basis is klaar!

    Groetjes, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helma, door de beurs heb ik de afgelopen dagen je foto helemaal gemist. Leuk om weer een verhaal van je te lezen. Het gedicht kende ik natuurlijk al, dat je het wat rustiger aan ging doen hadden we ook al met elkaar gedeeld en het vensterbankhuisje is echt al wel een paar jaartjes oud zeg! Leuk dat je hier nu mee verder gaat! Ik volg je!

    BeantwoordenVerwijderen