Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

dinsdag 4 november 2014

Griekenland: Dodekanesos Eilanden Part 2


Rhodos

Op weg naar Rhodos vaarden  we dicht langs de kust van Turkije en deden we het Griekse eiland Simi aan. Al varende vroeg een passagier naast me in het Engels aan me of ik het eiland Simi kende. Nee antwoordde ik, ik was al blij dat ik op Kos was geweest een paar dagen en nu op weg was naar Rhodos en daarna naar Patmos. Hij vertelde dat Simi een prachtig eiland was , vooral Simi-stad wat volgens hem "het Venetië van Griekenland" was. Toen we daar dan ook de haven in vaarden was het voor mij wel duidelijk:




De zon ging al onder toe we Rhodos in zicht kregen. We waren ook laat in de middag weg gevaren vanuit Kos. En Griekenland heeft een uur verschil in de tijd met Nederland.


En ja eindelijk de eerste stadsmuren van Rhodos-stad in het zicht:


Rhodos stad wordt al 2400 jaar bewoond.In 408 v. C. verrees hier de eerste stad en toen de Johannieters in 1309 arriveerden, bouwden ze  hun citadel op de restanten van deze klassieke stad. De Citadel die wordt gedomineerd door de torens van het Paleis van de Grootmeesters, vormt het hart van de oude stad.
Johannieters wie waren dat?
In de 11e eeuw stichtten kooplieden uit Amalfi in Jeruzalem het Hospitaal van de ridders van de Johannietenorde, waar christelijke pelgrims werden verzorgd. Na de eerste kruistocht (1096-1099) werd de ridderorde een militaire geestelijke orde. Toen Jeruzalem in 1291 in handen viel van de Turken, vluchtten de Johannieters naar Cyprus. In 1306 kochten de Johannieters Rhodos van de Genuase piraat admiraal Vignoli, en in 1309 onderwierpen ze de bevolking.
Aan het hoofd van de orde stond een grootmeester, die voor het leven werd gekozen. De orde was onderverdeeld in zeven Tongen( nationaliteiten): Frankrijk, Italië, Engeland, Duitsland, Provence. Spanje en Auvergne. iedere Tong beschermde een deel van de stadsmuur. De ridders versterkten de Dodekanesos met circa 30 prachtige kastelen.


 De vestigingsmuur

De ezel zie je veel als symbool op souvenirs van Rhodos

 
 Een van de stadspoorten


Het Grootmeesterspaleis was een vesting binnen een vesting en de zetel van 19 grootmeesters op een rij. het was het zenuwcentrum van de ridders en het laatste toevluchtsoord voor de bevolking in tijden van nood. het 14e-eeuwse paleis heeft een aardbeving en een belegering doorstaan maar werd in 1856 verwoest bij een explosie. In de jaren dertig werd het paleis door Italianen gerestaureerd.




 
Achter de poort ligt het Grootmeesters paleis. De torens zijn van ver al te zien.




Binnenplaats Grootmeesterspaleis

De binnenplaats is geplaveid met geometrische marmeren tegels. De noordzijde wordt geflankeerd door hellenistische beelden die van Kos afkomstig zijn.


Een van de beelden

We nemen een kijkje in het Paleis:




Overal mozaïekvloeren


Een kopie van het beeld van de dood van de Trojaan Lacoon
Het origineel uit de 1e eeuw v. C. staat in het Vaticaan






Een kijkje door een van der ramen naar de binnenplaats.




16-eeuwse koorbanken








Oud Borduurwerk!!!


 De Kapel


Nog even een paar foto's van de oude stad van Rhodos





De winkelstraat




Oud en nieuw in de haven....het cruiseschip op de achtergrond leek wel een flatgebouw!


In Rhodos-stad kocht ik twee miniaturen , eigenlijk koelkast magneten.


De jutezak met kruiden is 4 cm groot en de pilaar met Hellenistisch beeld 8 cm.



Zo'n 10 km van Rhodos-stad ligt de Filerimos hoogvlakte waar een Johannieters klooster ( Moni Filerimou)uit de 14e eeuw staat. Het kruis van de Johannieters is verwerkt in de muur van het klooster. Het klooster ligt op een heuvel die een prachtig uitzicht biedt op Rhodos. In het klooster vind je iconen van  Maria en van alle apostelen De iconen van de apostelen zijn gemaakt van mozaïeksteentjes.


 

 











De muren van de kerk zijn beschildert met eeuwenoude fresco's.



En natuurlijk het prachtige uitzicht vanaf deze heuvel:



Ik kocht hier heel toepasselijk een drieluikje met Iconen .Het is 4,5 cm hoog.




Lindos 

Het witte stadje Lindos was een beroemde stad in de oudheid. Het ligt aan een baai en boven het stadje torent hoog een rots uit van 116 meter hoogte. Op de rots vindt je de Acropolis , een van de mooiste van Griekenland. Deze Acropolis is zelfs 100 jaar ouder dan het Panthenon van Athene.
Het was een hele klim naar boven maar er te zijn en het uitzicht was overweldigend.

e





 
         
Lindos is een stadje waar in de architectuur  sporen van  Byzantijnse, Middeleeuwse en Arabische invloeden aanwezig zijn. Een wir war van straatjes waar je makkelijk kan verdwalen en vol met winkeltjes.
Deze leuke hangtafereeltjes kwam ik in een van de winkelstraatjes tegen. Het was me even net te duur er eentje te kopen. Maar wel een leuk idee!







Nog een mooi frontje van een woning in Lindos.

Als laatste van Rhodos een foto van Kamiros.
Eens een welvarende stad die in 142 v. Chr. door een aardbeving is verwoest. Wat nu nog rest is een verlaten ruïnestad, amfitheatersgewijs tegen de heuvel gebouwd. Het wordt wel het Pompeii van Griekenland genoemd.


En dit was Rhodos. Het volgende eiland wordt  Patmos


Ik wil jullie bedanken voor jullie leuke reacties in de vorige blogjes



Groetjes Helma




6 opmerkingen:

  1. Rhodos is een eiland die nog op mijn lijstje staat, maar ook erg toeristisch. Jij was redelijk laat in het seizoen, was het een beetje te doen.
    Wat een rijke historie en cultuur heeft Griekenland he!
    Het blijft een heel mooi land, bedankt voor de mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige omgeving heb je gefotografeerd en mocht je in verblijven.
    Wat opvalt is dat binnen in het klooster en kerk alles heel westers georienteerd is terwijl als je weer naar buiten stapt de turkse/nabij-aziatische invloed heel duidelijk is.

    Prachtig die stadsmuren en -trappen!
    Hartelijk dank voor het delen van je belevenissen en van je foto's. Komt er nog meer??

    Groeten van Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Helma, wat zal dat een fantastisch mooie vakantie geweest zijn, prachtige foto's! Ik geloof dat ik een klein beetje jaloers word....;)!
    Ik ben zelf nog nooit in Griekenland geweest, maar het moet er erg mooi zijn. Ik sluit me aan bij Paula wat betreft de Europese en Aziatische invloeden, die duidelijk te zien zijn. Ik vind vooral de mozaïeken mooi.
    Dnak voor het delen van deze mooie herinneringen.
    Groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helma, wat een bijzondere ervaring moet deze reis zijn geweest.
    Al die mooie schilderingen........je hebt hele duidelijke en mooie foto's gegeven. Nooit in Griekenland geweest, maar als ik dit zo zie..........
    Of ik zelf de reis heb meegemaakt, zo duidelijk verteld door je.
    Bedankt
    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What an amazing place. Thank you for sharing all the wonderful photos.

    BeantwoordenVerwijderen