Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zondag 25 november 2012

Hindelooperkijkkamer Part 11

De Derde Workshopdag
Hindelooper Kijkkast | 30 April 2010 | 17:59:12
 
Terugkijkend op de derde workshopdag gisteren kan ik alleen maar zeggen dat ik weer een hoop ideeën en heel wat geleerd heb.
Na een filevrije reis hebben we eerst elkaars kijkkast weer bewonderd. Een kop koffie met wat lekkers hoort daar natuurlijk bij . Leuk om te zien hoe anders bij iedereen de Zaanse en Hindelooperkijkkast eruit komt te zien. Ook Stineke was deze 14 dagen druk geweest want er stond een mooie klaptafel in het midden van haar kijkkast , de bedsteden waren van beddegoed voorzien en de lampjes waren aangesloten.
We hebben deze dag verschillende spulletjes uitgezocht. Er stond bij binnenkomst een grote mand op tafel met miniaturen die voor de Zaanse en Hindelooperkijkkasten van toepassing waren. Dus lekker even neuzen hierin en natuurlijk ook wat uitgezocht. Daarna zijn we  met  de keuze van de tafel en  de stoelen bezig geweest. Ik heb de keus gemaakt om zelf een klaptafel ...een Flap aan de wand...te maken. Over de stoelen heb ik eigenlijk nog niet nagedacht kwam ik achter. Wel bij de anderen gekeken welke stoelen het mooist in de kast pastte. Ondertussen heeft Stineke ook nog advies gegeven over de kleuren in de kast en ben ik bezig geweest met nog een keer met oker te marmeren omdat de kleur niet echt mooi op het latje was gekomen . De posten van de bedsteedeurtjes zwart geschilderd om te kijken hoe dit er uit komt te zien. Het is de bedoeling dat dit zwart nog iets gemarmerd wordt met antiek wit. Daarna bleek dat het mooier was bij het bedsteedeurtje ook het diepliggende randje zwart te schilderen. Het beste kan ik op dit moment eerst de vloer afmaken om een goed idee  te krijgen voor de kleurstelling van de achterwand. Maar stukje bij beetje wordt het wel steeds duidelijker voor mij. 
 
 
 

 
 
's Middags stofjes uitgezocht voor de bedsteden, een ouderwets streepje voor het onderdekbed, een heel fijn lakenstofje wat ik ook kan gebruiken voor het gordijntje in de bedsteden en een mooie stof ...een orginele sitse ...voor het bovendekbed. Uitleg gekregen hoe je de dekbedden kan maken en de kussenrol aan het hoofdeinde. Ook advies gekregen over manieren hoe je zichtbaar houtwerk in de bedstede kan krijgen.
Verder ben ik bezig geweest om de eerste stukjes hout van de klaptafel op maat te maken ...de cirkezaag en de schotelschuurmachine begin ik hierdoor al aardig te kennen. Voor het tafelblad gebruiken we een onbeschilderde bestaande tafel.
 
 
 
 
 
  
 
Ik zie vandaag bij het uitleggen van alle onderdelen op de werktekening dat ik 1 onderdeel vergeten ben om mee te nemen gisteren. Wel gemaakt maar niet in het zakje gedaan. Dus ik ga even kijken in mijn eigen houtbak of ik het goede maat latje heb en anders komt dit de volgende keer.
Aan het einde van de workshopdag nog even over de afwerking van het plafond gehad. Ik ga hier een houtenlattenvloer voor gebruiken. Later komen daar nog dwars balken overheen....dus een echt balkenplafond 
Zoals je leest weer een hele hoop informatie deze dag waar je veel van leert.
 
Nog even een foto van de miniaturen die ik uitgezocht heb:
 
 
 
 
 
 
 
Blauw Chinees porselein voor in de pronkkast, de olielamp voor boven de tafel, de stofjes voor de bedsteden, de koperen ketel voor boven het haardvuur en het achter plateau voor de haard. Als achtergrond zie je de houten latten voor het plafond. Het onbeschilderde dienblad gaan we de volgende workshopdag schilderen .....in de Hindelooper schilderkunst. 
 
 

4 opmerkingen:

  1. Eerdere reactie:
    Wat ben je druk bezig zeg. Het wordt erg leuk. Ik zie dat je ook het porceleine servies inmiddels gevonden hebt, dus geen Anja Knoop dit keer?!
    Heel veel succes, en dat marmeren moet je me maar eens voor doen. Leuk effect, ook leuk voor vloeren denk ik.
    Groetjes, Thea

    door: Thea van Hasselt
    thea65.punt.nl 2010-05-06 12:45:08

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerdere reactie:
    Hoi Thea,

    Anja Knoop komt zeker nog voor op mijn verlanglijstje...maar dat word t sparen natuurlijk! Zal wel langzaam vullen worden. En de hele muur boven de gemarmerde lat moeten ook nog bordjes komen te staan! Ik heb een voorbeeld van een antiek avonssmaalsbord wat ik haar kan vragen na te maken, die vind ik erg mooi!
    Groetjes Helma

    door: helma58
    helma58.punt.nl 2010-05-06 14:58:03

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerdere reactie:
    Zo ik lees het al je hebt nog een heleboel wensen......
    Maar het is ook allemaal zo leeeuuuk, ik geniet al bij het lezen van je verslag
    hoe leuk moet het wel niet zijn het te doen.....
    Waar gebruik je dat gebloemde lapje voor ? gordijntjes ? misschien ?
    Ik wil graag alles weten ook ....nieuwsgierig mens hé.
    Groetjes Hennie.

    door: hennie. 2010-06-03 15:14:02

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerdere reactie:
    Hallo Hennie,

    Het gebloemde stofje is een sitse stof...een stofsoort die in de 18 e eeuw werd meegenomen door de schepen van Oost Indische Compagnie naar Nederland. Als de schepen dan binnen liepen na een lange reis in Amsterdam.....gingen de gegoede Hindeloopse dames han mannen ophalen en gelijk winkelen in Amstredam en kochten deze mooi stoffen voor hun kleding en aankleding van hun huis, zilver en porselein. Het is de bedoeling dat ik dit stofje ga verwerken als patchwordk deken voor de bedsteden ( achter de deurtjes) .Waarschijnlijk wordt het gewoon doorstikken , daar ben ik nog niet helemaal uit. Kijk maar eens op deze site over Hindeloopen daar vind je veel informatie http://www.hindeloopen.com/index_nederlands.html

    Groetjes helma

    door: helma58
    helma58.punt.nl 2010-06-03 19:04:08

    BeantwoordenVerwijderen