Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

vrijdag 23 november 2012

Hindelooper Kijkkamer Part 1

Hindeloopen  
Inspiratie | 01 November 2009 | 16:20:20
 
Donderdag 22 oktober ben ik samen met een vriendin terug geweest naar Hindeloopen. In juni waren we hier al een keer aangelegd met een oude skûtsje tijdens een weekend zeilen met een vriendengroep.

 








 Na het avondeten waren we even het dorpje ingelopen om even iets meer van Hindeloopen te zien. En daar kwam ik een leuk winkeltje tegen ....... een winkeltje vol poppenhuismeubeltjes beschilderd met de Hindelooper schilderkunst. Ik bleef dus "even" voor de etalage kijken en dat viel op. Omdat het zaterdagavond was en wij zondag weer vroeg weg zouden zeilen was er geen mogelijkheid om het even goed van dichtbij te bekijken. Ik had toen al gelijk het idee geopperd om zeker naar Hindeloopen terug te gaan.  
Een week later was ik jarig en kreeg van de vriendengroep een envelop met inhoud en een kaart van Bob de Bouwer...om te besteden in Hindeloopen.
Naast de stoffenwinkel van dhr Glashouwer met prachtige (quilt)stoffen in de Hindelooper klederdracht stijl en 1:1 voorwerpen en meubelen beschilderd met de Hindelooperschilderkunst zijn we bij het winkeltje van van de beschilderde poppenhuismeubeltjes geweest. Helaas was dit gesloten wegens familieomstandigheden. In een ander winkeltje bij het schaatsmuseum heb ik  in ieder geval wel wat kunnen kopen.We hebben verder  het Hinderlooper historisch museum bezocht. In dit museum zijn 2 poppenhuiskamers in Hindelooperstijl te zien en kun je 1:1 genieten van hoe de mensen in Hindeloopen leefden vroeger. Een kleine impressie:




Een Poppenhuiskamer in Hindelooperstijl uit de vroeg 19e eeuw.
Achter de beschilderde achterwand zijn twee bestedes.





Ik vond dit een hele mooie Hindelooperkamer...zo kleurrijk en prachtig geschilderd.
De meubeltjes zijn groter dan 1:12 maar serviesgoed en roodkoperen vormpjes achter de haard waren wel in 1:12.
Nog 3 foto's met 1:1 huiskamertaferelen in Hindelooper stijl














 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten