Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zaterdag 24 november 2012

Frivolité Part 1

De eerste beginselen van Frivolité
Poppenhuisknutselgroepje | 19 Januari 2010 | 16:20:52
 
Omdat Ingrid vanmorgen verhinderd was hadden Suzanne en ik samen afgesproken om op onze knutselochtend een workshopje af te maken wat we nog niet klaar hadden. Gisteren  dacht ik er ineens aan dat we samen een paar jaar geleden op een ledendag van  MNS-Nederland ( Miniature Needle Society -Nederland ) een uurtje bezig geweest waren met Frivolité onder leiding van Lia Hoogenhout. Na de ledendag is het bij mij in een la verdwenen omdat het toch wel een bepaalde techniek vereist en je dit niet 1...2...3 ... onder de knie hebt. Dus Suzanne gemaild of ze dit leuk vond voor vanmorgen...nou ja zij moest het ook nog ergens hebben en moest het opzoeken ...maar Helma neem het voor de zekerheid maar mee mailde ze terug. Dus vanmorgen richting Suzanne met het spoeltje(schuitje) en het garen en Pen M nr. 101 waar Lia  Hoogenhout nogmaals de techniek van Frivolité uit de doeken doet aan de hand van een klein tafelkleedje. Suzanne had haar pakketje ook gevonden en zij had een handleiding in het Engels uitgeprint over "Tatting". De tekeningen van de handelingen die je met "Tatting"moet doen en de Engelse uitleg hiervan waren erg duidelijk. 



   
Dus wij samen aan het oefenen...na vaak uithalen en overnieuw beginnen lukte het mij de Dubbele knoop te maken. In de beschrijving van het tafelkleedje kwam nu het Picootje...dus weer een paar keer proberen, en overnieuw beginnen en ook dat lukte op een gegeven moment. Dus nu kon ik Ring 1 van het patroontje uit de P en M proberen. Dit ging goed ....alleen het sluiten van de Ring wilde niet want mijn draad kon ik niet goed meer schuiven. Nu thuis nog een keer geprobeerd en ja hoor het eerste ringetje is gesloten .



Mijn grote vraag  is nu : Hoe verder....... want ik begrijp de beschrijving niet helemaal meer. Er moet in ieder geval een tweede spoeltje en een afstekend kleurtje garen komen omdat dit makkelijker werken is.
Kom ik er niet uit dan mail ik Lia even. Toch gemakkelijk dat de e-mailadressen vermeld staan in de P en M.
Dus wordt vervolgd........
 

1 opmerking:

  1. als je met frivolite verder wilt staan er op youtube een heel stel fijne filmpjes door die filmpjes kan ik nu tatten Thea van forum en ik vinden dat een leuker woord groetjes Kitty

    BeantwoordenVerwijderen